پارچه دورس و نکاتی که باید برای نگهداری آن بدانید

پارچه دورس و نکاتی که باید برای نگهداری آن بدانید

پارچه دورس و نکاتی که باید برای نگهداری آن بدانید

پارچه دورس و نکاتی که باید برای نگهداری آن بدانید

پارچه دورس یکی از کاربردی ترین پارچه ها برای طرفداران استایل کژوال است. همانطور که می دانید، از این پارچه خاص معمولا برای دوخت هودی استفاده می شود. انواع سویشرت و لباس های راحتی آستین بلند نیز جز لباس های پرطرفداری هستند که با پارچه دورس دوخته می شوند. شما می توانید به راحتی یک هودی را در فضای رسمی همراه با شومیز یا مانتو بپوشید. هودی انتخاب فوق العاده ای برای پوشیدن همراه با پالتو، کاپشن یا حتی انواع کت های زنانه است. اگر به دنبال لباسی راحت برای پوشیدن زیر پافر هستید، یک سویشرت با پارچه دورس می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

پارچه دورس و نکاتی که باید برای نگهداری آن بدانید

به همین دلیل است که دورس به عنوان یک پارچه پرطرفدار پاییزه شناخته می شود. البته مدل های مختلف این پارچه با ضخامت های متنوع را می توانید در تمام فصول سال بپوشید. برای نگهداری بهتر از هودی یا سویشرت خود با پارچه دورس، بد نیست نکاتی را در نظر داشته باشید. این پارچه با داشتن الیاف نخ وپنبه، معمولا دوام بالایی دارد. اما با توجه به اینکه برای استایل روزمره مورد استفاده است و ممکن است در طول هفته آن را چندین بار بشویید، بد نیست برای نگهداری و شستشوی آن دقت به خرج دهید. در ادامه این مطلب ما قصد داریم شما را با نکات و ترفندهایی که در مراقبت و شستشوی پارچه دورس، آشنا کنیم.

پارچه دورس - نساجی آنلاین

آشنایی با پارچه دورس

قبل از هر چیز بد نیست ابتدا اندکی در مورد پارچه دورس و ویژگی های آن حرف بزنیم. پارچه دورس می تواند از 100٪ پنبه یا ترکیبی از پنبه و اسپندکس، ریون، لیکرا، پلی استر یا الیاف ارگانیک ساخته شود. این پارچه با فناوری گرد بافت تولید می شود و به همین دلیل زیر دست رو و پشت پارچه با هم متفاوت است. هنگام لمس پارچه دورس می بینید سطح رویی آن کاملا متراکم و لطیف است. اما در داخل این پارچه شما می توانید رشته های الیاف در هم پیچیده شده را لمس و مشاهده کنید. روش بافت خاص این پارچه یکی از دلایل دوام بالا و گرمای مطبوع آن است. پارچه دورس شباهت زیادی به پارچه های مورد استفاده در تولید تی شرت دارد اما از آن سنگین تر است. در مقابل از پارچه های ضخیمی که برای تولید لباس های ورزشی گرم استفاده می شود، سبک تر است. این پارچه تا حد مناسبی جاذب رطوبت است و همین ویژگی آن را تبدیل به یک گزینه عالی برای تمام فصول سال کرده است. پارچه دورس با وزن پایین، ظاهری متنوع و جذاب موفق شده است به عنوان پارچه ای کاربردی جای خود را در صنعت مد پیدا کند. در ادامه مطلب ما قصد داریم با بیان نکاتی به شمام کمک کنیم طول عمر سویشرت یا هودی خود با پارچه دورس را افزایش دهید.

پارچه دورس - نساجی آنلاین

6 نکته برای مراقبت بیشتر از پارچه دورس

مراقبت بیشتر از لباس های روزمره مانند هودی یا سویشرت های تولید شده با پارچه دورس، علاوه بر اینکه تاثیرات مثبتی بر طبیعت می گذارد به شما کمک می کند در هزینه های خود صرفه جویی کنید. در حقیقت مراقبت از لباس ها یکی از روش های کاهش هزینه ها است. به همین دلیل نکات زیر می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

پارچه دورس - نساجی آنلاین

پس از هر بار استفاده، پارچه دورس را نشویید

هودی دورس را به راحتی می توانید با استفاده از ماشین لباسشویی بشویید. اما باید در نظر داشته باشید، شستشوی مداوم لباس ها باعث کاهش عمر مفید پارچه خواهد شد. لباس هایی که به صورت روزمره استفاده و شستشو می شوند، به سرعت دچار تغییر رنگ و حتی بافت خواهند شد. برای اینکه لباس شما با پارچه دورس تا مدت ها کیفیت اولیه ی خود را حفظ کند، آن را پس از هر بار پوشیدن نشویید. لباس هایی که در فعالیت های سنگین مانند ورزش به تن دارید، هر بار نیاز به شستشو دارند. این لباس ها به طور مستقیم با پوست شما در تماس بوده و کثیف می شوند. اما در مورد هودی یا سویشرت دورس این اتفاق نمی افتد. شما معمولا این لباس ها را همراه با تی شرت می پوشید، در نتیجه پارچه دورس با پوست شما در تماس نیست. توصیه می شود پس از هر 5 الی 6 بار پوشیدن لباس دورس، آن را بشویید.

پارچه دورس - نساجی آنلاین

لباس را پشت و رو کنید

قبل از اینکه هودی خود را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، آن را پشت و رو کنید تا از لایه بیرونی بیشتر محافظت شود. این کار باعث می شود لایه رویی پارچه دورس کمتر با سایر لباس های داخل ماشین لباسشویی در تماس باشد. کاهش این تماس بین لباس ها از هر گونه ساییدگی و آسیب دیدن رنگ پارچه جلوگیری می کند. اگر هودی دورس شما زیپ دارد، بهتر است زیپ آن را ببندید تا به سایر لباس ها آسیب نرساند. معمولا هودی یا سویشرت های تولید شده از پارچه دورس، دارای بند در قسمت های مختلف هستند. بهتر است ابتدا بندها را به هم وصل کنید و سپس لباس را پشت و رو کنید. این کار از لیز خوردن بندها داخل لباس جلوگیری خواهد کرد. بهتر است پارچه دورس را با لباس های هم رنگ خود بشویید زیرا الیاف نخی جاذب رنگ لباس های دیگر هستند.

برای شستشوی پارچه دورس از آب سرد استفاده کنید

برای شستشوی پارچه های پنبه ای معمولا توصیه می شود از آب سرد استفاده کنید. بعضی از مدل های پارچه دورس اندکی کشباف هستند. شستشوی این پارچه های کشباف با آب داغ ممکن است باعث تغییر سایز و گشاد شدن لباس شما شود. استفاده از آب سرد به حفظ کیفیت رنگ لباس نیز کمک می کند. علاوه بر این، چروک کمتری روی هودی دورس شما ایجاد خواهد کرد. بد نیست بدانید وقتی از آب گرم استفاده می کنید، حدود 90 درصد انرژی ماشین لباسشویی شما صرف گرم کردن آب می شود. استفاده از آب سرد برای شستن لباس ها این انرژی را از نیاز ندارد و در نتیجه می تواند هزینه قبض ‌های ماهیانه شما را کاهش ‌دهد. به این ترتیب با استفاده از آب سرد، هم در زمان و هم در هزینه های انرژی مرتبط با اتو و لباسشویی صرفه جویی خواهید کرد.

شوینده ملایم انتخاب کنید

همانطور که اشاره شد، یکی از ویژگی های پارچه دورس تطبیق پذیری بالای آن است. یکی از نشانه های تطبیق پذیری پارچه در گرو سهولت شستشوی آن است. در نتیجه به طور کلی نیاز نیست برای شستشوی لباس های خود با این پارچه دچار وسواس شوید، اما انتخاب شوینده مناسب می تواند در طول عمر مفید لباس شما موثر باشد. شوینده های ملایم به طور خاص برای پارچه های حساس و ظریف مانند ابریشم، پشم و پنبه استفاده می شوند. اگر نگران تغییر رنگ هودی دورس خود هستید می توانید از شوینده های مخصوص با قابلیت تثبیت رنگ استفاده نمایید. حتما شنیدید که سرکه می تواند به عنوان یک شوینده همه کاره در منزل مورد استفاده قرار گیرد. در شستشوی پارچه دورس تیره نیز می توانید از سرکه کمک بگیرید. فقط کافی است کمی سرکه به شوینده ملایم خود اضافه کنید. این محلول از رنگ دهی بیش از اندازه لباس شما جلوگیری می کند. به علاوه می توانید آن را به عنوان یک نرم کننده لباس طبیعی در نظر بگیرید.

پارچه برای دورس - نساجی آنلاین

پارچه دورس را به تنهایی بشویید

یکی از مهمترین نکاتی که باید برای شستشوی پارچه های پنبه ای در نظر داشته باشید، لباس هایی است که همراه آن درون لباسشویی قرار می دهید. در بهترین حالت باید گفت دورس را به تنهایی بشویید. اصطحکاک لباس های دیگر ممکن است باعث آسیب دیدن پارچه دورس شوند. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، تاکید می شود که از پر کردن ماشین لباسشویی بپرهیزید. پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی، فشار و اصطحکاک بین لباس ها را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که هودی دورس شما فضای کافی برای حرکت در ماشین لباسشویی را داشته باشد.

پارچه های دورس - نساجی آنلاین

در هوای آزاد خشک کنید

قبلا اشاره کردیم که شستشوی دورس با آب داغ ابدا توصیه نمی شود. به همین دلیل استفاده از ماشین خشک کن و قرار دادن لباس های دورس در معرض گرمای خشک کن، راه حل مناسبی برای خشک کردن آنها نیست. گرمای زیاد می تواند لباس دورس شما را گشاد یا حتی بسیار تنگ نماید. برای خشک کردن لباس ابتدا دستور العمل شستشوی آن را مطالعه کنید. اگر چنین دستورالعملی وجود ندارد، بهتر است لباس را در هوای آزاد خشک کنید. سعی کنید لباس را صاف کرده و با کمک یک حوله رطوبت آن را بگیرید. سپس در هوای داخل اتاق قرار دهید تا کاملا خشک شود. قرار دادن طولانی مدت لباس های دورس در معرض آفتاب ممکن است به رنگ و الیاف آنها آسیب برساند.

پارچه دورس - نساجی آنلاین

..
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد