ضایعات پارچه و دور ریز پارچه

ضایعات پارچه و دور ریز پارچه

ضایعات پارچه - دور ریز پارچه

ضایعات پارچه - نساجی آنلاین

ضایعات پارچه چیست و چه تعریفی دارد

ضایعات پارچه یا ضایعات پارچه دم قیچی، به مقادیری از پارچه گفته می شود که حکم دور ریز را دارند و نمی توان انتظار استفاده معمول از آن ها را داشت. همانند تمامی صنایع فعال در این جهان هستی، صنعت نساجی نیز پس از آنکه پروسه تولید محصولات در آن به سرانجام رسید، مقادیری از خود به جا می گذارد که در حکم ضایعات، دور ریز و یا مواد بازیافتی هستند که از قضا بازار مخصوص به خود را دارند و خریداران زیادی را پیش روی خود می بینند. پیش از آغاز توضیحات مربوط به ضایعات پارچه، بهتر است با مفهوم ضایعات آشنا شویم و ریشه های مربوط به این قضیه را شناسایی کنیم. در ادامه تلاش شده تا در باب قیمت ضایعات پارچه، خریدار ضایعات پارچه و همین طور مشخص نمودن تکلیف اینکه با ضایعات پارچه چه کنیم، صحبت شود.

دور ریز پارچه - نساجی آنلاین

در قرون گذشته و زمانی که صنعت هنوز به این اندازه پیشرفت نکرده بود، پس از آنکه تولیدی انجام می شد، پسماند یا زباله ای از خود به جا نمی گذاشت و تمام مواد اولیه مصرف می شدند. بنابراین مفهومی تحت عنوان ضایعات پارچه و مدیریت پسماند نیز وجود نداشت؛ چرا که زباله ای برای دفع کردن به جا نمی ماند. البته باید خاطر نشان کرد که هنوز تکنولوژی کافی برای بازیافت پارچه و استفاده مجدد از آن به وجود نیامده بوده و به طور حتم، هر چه که به عنوان اضافات باقی می مانده، به صورت کامل دور ریخته می شده. در مقایسه با امروز، شرایط بسیار تغییر کرده و این فقط صنعت نساجی نیست که ضایعات دارد. تقریبا تمامی صنایع بزرگ و کوچک فعال در دنیا، با موضوع و بحران مدیریت پسماند، دست و پنجه نرم می کنند. در دنیای نساجی، این ماجرا با اسم ضایعات پارچه یا ضایعات پارچه دم قیچی شناخته می شود و همان طور که گفته شد، بازار بسیار پر رونقی هم دارد. از آنجا که کشور عزیزمان ایران، یکی از قطب های بزرگ تولید پارچه در جهان است، لذا دور ریز پارچه و ضایعات پارچه نیز در آن به شدت مورد توجه قرار می گیرد و روزانه افراد زیادی به دنبال خرید و فروش آن هستند. اکثر کارخانجات بزرگ در سرتاسر دنیا همه روزه با این مقوله سر و کار دارند و هر روز در تلاش اند تا چاره ای کارگشا برای دور ریختنی های خود پیدا کنند. اهمیت بازیافت و استفاده بهینه از ضایعات به قدری ارج نهاده شده که امروزه از آن به عنوان یک علم پر رمز و راز یاد می کنند و در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، رشته های تحصیلی مجزایی را بدان اختصاص داده اند. صاحب نظران و اندیشمندان داخلی به دنبال آن هستند که هر چه سریع تر خود را با علم روز وفق دهند و صنعت ضایعات پارچه را بهبود بخشند. به طور کلی در کشور ما هم این مشکل به صورت جدی پیگیری می شود و اکثر صنایع در صدد یافتن آسان ترین و به صرفه ترین روش دفع پسماند و استفاده از دور ریز پارچه هستند. به گفته اغلب دوستداران محیط زیست، مهم ترین اقدام، تفکیک ضایعات است.

ضایعات پارچه - نساجی آنلاین

به دنبال تکمیل مباحث مربوط به ضایعات پارچه، بهتر است ابتدا به ساکن، تعریف واژه ضایعات را بررسی کنیم. به آن دست از محصولات و تولیداتی گفته می شود که در یک صنعت یا تولیدی و یا کارخانه به وجود می آیند اما دارای نقص به خصوصی اند و امکان فروش و استفاده از آن ها در بازار وجود ندارد. در مورد پارچه، البته کمی داستان متفاوت است. تعریف دیگری نیز وجود دارد که در آن گفته شده به آن دست از محصولات و تجهیزاتی اطلاق می شود که به سبب آسیب دیدن و یا پایان یافتن عمر مفید خود، دیگر قابلیت مصرف و استفاده را ندارند و دیگر نمی توان در آن محل و زمینه کاربردی از پیش تعیین شده، از آن ها بهره برد. اگرچه ضایعات پارچه تا حدودی از این تفسیر مبری می باشد اما در اصل ماجرا یعنی عدم امکان استفاده در محل مورد نظر، با تعریف قید شده، نقاط مشترک دارد. در اکثر صنایع، ضایعات ارزش آلیاژی و ترکیبی بالایی دارند و به همین سبب مشتری های ثابت و پرو پاقرصی را اطراف خود می بینند. بر اساس مشاهدات به ثبت رسیده، برخی از ضایعات مجددا به خطوط تولید باز می گردند و قابلیت استفاده مجدد به عنوان مواد اولیه را دارند. در سایر صنایع نیز هیچ گونه استفاده ای برایشان تعریف نشده و می بایست آن ها را از بین برد. ضایعات پارچه عموما برای فروش در دسترس خریداران قرار می گیرند و دور ریخته نمی شوند؛ چرا که کاربردهای بیشماری دارند. بدون شک در مورد کاربرد ضایعات پارچه سخن به میان خواهیم آورد.

ضایعات پارچه - نساجی آنلاین

ضایعات پارچه چه اهمیتی دارد

با فراگیر شدن انقلاب صنعتی و افزایش ناگهانی تولید، جهان به یک باره با انبوهی از ضایعات و پسماندها روبرو شد که هیچ گونه راهکاری کارآمدی برای دفع یا استفاده مجدد از آن ها را پیش روی خود نمی دید. این عدم پیش بینی، باعث تلنبار شدن حجم زیادی از ضایعات پارچه شد که اگر فکری به حال آن ها نمی شد، تمام محیط پیرامون را در می نوردید. موضوع فقط دور ریز پارچه ها نبود. تنوع صنایع مختلف، باعث به وجود آمدن انواع و اقسام زباله های خطرناک برای محیط زیست شده بود که هم سلامت انسان را به خطر می انداخت و هم باعث رسیدن آسیب های بسیاری به محیط زیست می شد. پس گروه های مختلفی گردهم آمدند تا هر چه سریع تر راه چاره پیدا کنند و طرق مختلف از بین بردن و امحا ضایعات پارچه را پیدا کنند. البته بعدها مشخص شد که می توان از ضایعات پارچه در زمینه های گوناگونی بهره برد و نیازی به معدوم کردن آن ها نیست. از آنجا که سرعت رشد صنایع و کارخانجات مختلف، بیشتر از پیش بینی های صورت گرفته بود، در نتیجه سران، مدیران و رهبران کشورهای صنتعی به این نتیجه رسیدند که دفع، راه چاره ایشان نیست و می بایست راهی برای استفاده مجدد یا بازگردانی ضایعات به خط تولید پیدا کرد. اگر ایشان در نشست های آن روزگاران، تنها به پیدا کردن راه های مختلف دفع بسنده می کردند، بی شک امروز با انبوهی از زباله های خطرناک و مخرب در اطراف خود مواجه می شدیم و نفس کشیدن و زندگی کردن، بسیار سخت تر از آنچه که امروز هست، می شد. مدیریت پسماند و استفاده از ضایعات پارچه، عاقلانه ترین تصمیمی بود که آن روزها گرفته شد. هر چند نمی توان تمام اقلام را بازیافت کرد اما درصد دفع به طرز چشمگیری کاهش یافت و حتی باعث کارآفرینی شد. با نگاهی به اطراف خود، می توانید محصولات بیشماری را پیدا کنید که از همین طریق تولید شده اند و اتفاقا کیفیت خوبی دارند. در بخش های بعدی این مقاله، بیشتر در مورد کاربرد ضایعات پارچه صحبت خواهیم کرد.

دور ریز پارچه - نساجی آنلاین

اگر از یک گام بالاتر به این قضیه نگاه کنیم، در واقع باید کل صنعت پوشاک را تحت الشعاع قرار دهیم. ضایعات پارچه حاصل از تولید پوشاک از مراحل ابتدایی گرفته تا مراحل آخر، به قدری زیاد است که اسباب نگرانی فعالان محیط زیست و همین طور مردم عادی را فراهم ساخته است. کره زمین، به عنوان اصلی ترین زیستگاه گونه های مختلف جانوری، روز به روز در حال گرم و آلوده تر شدن است. دوستداران و طرفداران محیط زیست، انگشت اتهام خود را به سمت صنعت مد و فشن نشانه گرفته اند و معتقدند ضایعات پارچه حاصله از تولیدات انبوه در این صنعت، یکی از اصلی ترین عوامل وقوع چنین حوادثی است. هنگامی که چرخ صنعت مد شروع به چرخیدن می کند، مواد اولیه و منابع فراوانی را مصرف می کند و در نتیجه ضایعات پارچه فراوانی را از خود برجای می گذارد. این حجم از پسماند و دور ریز پارچه، اثرات بیشماری بر اکوسیستم می گذارد. خوشبختانه متفکرین بی کار ننشستند و کوشیدند تا از طریق برگزاری کمپین های مختلف و انجام تبلیغات خلاقانه، صاحبان برندهای مختلف را وادار به اقدام کنند. در نتیجه این تحرکات، بازار ضایعات پارچه شکل گرفت و کمتر شاهد دور ریختن دم قیچی ها هستیم. اشاره شد که صنعت پوشاک، فقط به پارچه خلاصه نمی شود. در هر بار تولید کیف، کفش و لباس، مقادیر زیادی زباله جمع می شود که اگر بخواهیم با بی توجهی از کنار آن ها رد شویم، فاجعه ای بزرگ به بار خواهد آمد. از زمانی که پول اختراع و تبدیل به یک ارزش جهانی شد، انسان ها به صورت مداوم به دنبال انجام فعالیت های اقتصادی بوده اند. ضایعات و دور ریزها، راه درآمدزایی جدیدی هستند که این فرصت را به فرصت طلبان بخشیده اند. امروزه ضایعات پارچه تبدیل به یک تجارت بزرگ و البته درآمدزا شده و خیل عظیمی از جمعیت را درگیر خود نموده است. تیم تحریریه نساجی آنلاین کوشیده است در این نوشتار، راهکارهای گوناگونی را در راستای استفاده هر چه بهتر از ضایعات پارچه در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. راه هایی که تا حد امکان از آلوده کردن زیستگاه ابدی ما یعنی کره زمین، جلوگیری می کند. تا انتها همراه ما باشید و بیشتر از این ماجرا پر و پیچ خم سر در بیاورید.

ضایعات و دور ریز پارچه - نساجی آنلاین

ضایعات پارچه و انواع آن

صنعت نساجی، یکی از بزرگترین صنایع دنیاست و زیرشاخه های زیادی دارد. بنابراین ضایعات پارچه هم گونه های متفاوتی خواهد داشت. البته ما سعی کردیم به کلیه ضایعات و دور ریزهایی که در کل دنیای مد و فشن تولید می شود، اشاره کنیم و اصطلاحا چیزی را از قلم نیندازیم. پس اگر قصد تهیه نوع خاصی از پسماند را دارید، باید به مراجعی که در حوزه نامبرده فعالیت دارند، رجوع کنید. هدف ما بیشتر اطلاع رسانی است و قصد داریم به طور کامل شما را با انواع ضایعات پارچه آشنا کنیم. با هر بار چرخش زمین به دور خود، خطوط تولید در جای جای این جهان، آغاز به کار می کنند و انواع و اقسام ضایعات را از خود بر جا می گذارند. شمارش میزان ضایعات تولید شده، از اراده انسان ها که هیچ، از توان ربات ها و کامپیوترها نیز خارج است و تنها می توان دسته های مختلف را برشمرد. بیایید ببینم ضایعات پارچه و انواع آن به چه صورت هستند، چه مشخصه هایی دارند و در نهایت چگونه به وجود می آیند.

لباس‌ های نگون بختی که به فروش نمی رسند: اولین دسته از انواع ضایعات پارچه، لباس هایی هستند که به فروش نمی روند. شاید با خود بگویید لباس فروش نرفته چه ارتباطی با پارچه دور ریز دارد. پاسخ واضح است؛ لباس از پارچه تولید شده و اگر فروش نرود، در اصطلاح عامیانه تبدیل به کالای بنجل و در واقع تبدیل به یک ضایعه می شود. لباس ‌هایی که کامل شده ‌اند یا ناکامل هستند اما فروخته نشده ‌اند و باقی مانده ‌اند. این لباس ‌ها اگر خوش شانس نباشند، باقی می ‌مانند یا از فصل فروش آن ‌ها می‌گذرد یا از مد می ‌افتند و دیگر طرفداری ندارند. پس نوعی از ضایعات پارچه شکل می گیرد.

لباس‌ هایی که به عنوان نمونه تولید می شوند: ضایعات پارچه حاصل از البسه فروش نرفته، تنها پسماندی نیست که از فروشگاه ها قابل جمع آوری می باشند. همیشه نمونه ‌ی اولیه ‌ای از طرح طراحی شده تولید می ‌شود و ایرادات الگویی، دوختی و یا نوع پارچه روی آن اصلاح می ‌شود. این لباس‌ ها نمونه‌ ی آخر طرح نیستند و معمولا بی استفاده می ‌مانند. پس مجددا نوع دیگری از ضایعات پارچه روی دست فروشنده یا تولید کننده باقی می ماند.

تیکه ‌های اضافی از دوخت یا برش پارچه: پیش از آنکه لباس دوخته شود و بتوان آن را پوشید، مقادیر زیادی پارچه برش می خورند. هر لباسی فارغ از اینکه مردانه، زنانه و یا بچه گانه باشد، الگوی خاص خود را دارد و مطابق آن دوخته خواهد شد. هنگام دوخت و هنگام برش میزان زیادی از پارچه ‌ها به صورت مازاد باقی می ‌ماند. این پارچه ‌ها معمولا در ابعاد کوچک در راه یا بی ‌راه پارچه هستند. ابعاد این تکه پارچه‌ ها بسیار کوچک و در اندازه‌ های غیر معمول است و به آن ها ضایعات پارچه گفته می شود.

آخر طاقه‌ ها یا همان ته طاقه: ته طاقه، حالت خاصی از پارچه های اضافی حاصل از دوخت و برش هستند و در دنیای ضایعات پارچه، خواهان زیادی دارند. این روزها، تجارت و بیزنسی تحت عنوان خرید و فروش ته طاقه وجود دارد که تفسیر واضحی از ضایعات پارچه ها هستند. هر چقدر که برش ‌کار ما حرفه‌ ای باشد، باز هم مقداری از پارچه ‌ها در آخر طاقه باقی می ‌ماند. این پارچه ‌ها قابلیت استفاده و برش را ندارند؛ یعنی با توجه به الگوها قابل استفاده نیستند. پس باید به چشم یک محصول دور ریز و فاقد ارزش به آن ها نگاه کرد. البته که این دیدگاه فقط به ذهن افراد عادی خطور می کند و برای یک شخص این کاره، (ته طاقه) از ارزش بالایی برخوردار است.

نمونه ‌ی پارچه در نساجی ‌ها: به مثابه پروسه تولید لباس که ابتدا یک نمونه تستی و آزمایشی از آن تولید می شود، پارچه ها نیز در ابتدای مسیر تولید انبوه خود، از گذرگاه تولید آزمایشی عبور می کنند. نساجی ‌ها ابتدا یک پارچه را در متراژ کم تولید می ‌کنند و سپس آن ‌را به تولید انبوه می ‌رسانند. این پارچه ‌های نمونه معمولا به صورت ضایعات پارچه در کارخانه‌ ها باقی می ‌ماند. اگر فکری به حال آن ها نشود، در انتهای هر سال، کوه بزرگی از پارچه های رنگارنگ و غیر قابل استفاده، دور و بر ما را احاطه خواهد کرد.

پارچه‌ های خراب شده: محصلین رشته های آمار، مهندسی صنایع و کنترل کیفیت به خوبی می دانند که در هر صنعتی، درصدی هدررفت یا خرابی وجود دارد. صنعت نساجی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در هر بار راه اندازی خط تولید، مقداری پارچه بنا به دلایل مختلفی خراب می شوند و ضایعات پارچه را به بار می آروند. بعضی از پارچه ‌ها یا در بافت یا در طرح دچار مشکل می ‌شوند. این پارچه ‌ها در بعضی موارد به صورت تکه ‌ای و در بعضی موارد در طاقه ‌ها می ‌مانند. اگر تکه ‌ای باشند معمولا در نساجی ‌ها باقی می‌ مانند، اگر در طاقه باشند با قیمت پایین‌ تری به تولید کننده فروخته می ‌شوند، اما همچنان غیرقابل استفاده هستند. امروزه برای هر نوعی از ضایعات پارچه، کاربرد خاصی تعریف شده است.

ضایعاتی که با نساجی ‌ها مبادله می ‌شود: نمونه‌ هایی که از نساجی ‌ها برای انتخاب پارچه به کارخانه ‌ها و تولیدکنندگان فرستاده می ‌شوند؛ معمولا مجموعه ‌ای از تمامی پارچه ‌ها در ابعاد کوچک است. این مجموعه ‌ها در اکثر مواقع بی ‌استفاده در کارخانه ‌ها باقی می ‌ماند و اگر مقدار و تعداد این مجموعه ‌ها را محاسبه کنیم، سالیانه میزان زیادی از این پارچه‌ های کوچک در این مجموعه ‌ها بدون استفاده باقی می ‌مانند.

مواردی که در بالا از آن ها نام برده شد، انواع مختلفی از ضایعات پارچه بودند. همان طور که مشخص شد، در تمامی مراحل تولید پوشاک و کارخانجات نساجی، امکان تولید و به وجود آمدن دور ریز پارچه وجود دارد. قسمت مهم ماجرا، مرحله بعد می باشد. در وهله بعدی، تصمیم گیری حرف اول را می زند. یعنی اینکه باید بدانیم با این پسماندهای به جا مانده چه باید کرد. اگر تا به حال تحقیقی در مورد ضایعات پارچه انجام نداده اید، پیشنهاد می کنیم ادامه مباحث را با دقت تمام دنبال کنید. اکنون ما به شما خواهیم گفت که از این ضایعات پارچه دم قیچی، در چه زمینه هایی می توان بهره برد. شاید همین الان شما در حال استفاده از محصولی باشید که با دورریزها ساخته شده باشد. حتی ممکن است در متن پیش رو، ایده هایی نهفته باشد که تا به حال به آن ها فکر نکرده باشید. از سخن کوتاه می کنیم و به اصل مطلب می پردازیم.

ضایعات و دور ریز پارچه - نساجی آنلاین

ضایعات پارچه چه کاربردهایی دارد (با ضایعات پارچه چه کنیم)

کاربرد ضایعات پارچه، شاید مهم ترین بخش این مقاله باشد. به احتمال زیاد این تیتر، بیشتر از سایر تیترها، مورد توجه واقع شود و کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند. شاید آن دسته از افرادی که به تازگی به حوزه نساجی و مشاغل مرتبط با آن رو آورده باشند، این بخش جذابیت بیشتری برایشان داشته باشد؛ چرا که در ابتدای مسیر، تمام برنامه ریزی ها و هم و غم افراد، تولید پارچه، پوشاک و سایر محصولاتی است که بیشتر ملموس می باشند. اما زمانی که پی می برید در این چرخه عظیم، از ضایعات پارچه هم می توان بهره اقتصادی برد و اصطلاحا آن را به پول تبدیل کرد، ورق برمی گردد و برنامه های جدیدی در دل شما جا باز خواهند کرد. اکنون با حواس جمع تری به دفع زباله های به جا مانده می پردازید و تلاش می کنید تا جایی که امکان داشته باشد، دور ریز پارچه ها جمع آوری شوند و در این بین هدر رفتی به جا نماند. صنعت بازیافت پارچه، به خودی خود یکی از فعالیت های پول ساز و پرطرفدار در دنیای نساجی است. بیایید با یکدیگر مهم ترین کاربردهای ضایعات پارچه را به تماشا بنشینیم.

گلیم بافی با بافت ضایعات تولید: یکی از راه‌ های استفاده از تکه پارچه‌ های اضافه مانده از برش و دوخت لباس ‌ها ساخت نوعی گلیم  است. این گلیم ‌ها از در هم تنیدن ابعاد مختلفی از پارچه‌ ها در رنگ ‌های مختلف ساخته می ‌شوند. پس تکه پارچه ‌های اضافی از دوخت و برش، متریال مناسبی برای بافت این گلیم‌ هاست. به دلیل نوع بافت معمولا این گلیم‌ ها دو رو هستند و ماندگاری بسیار بالایی دارند. تمام انواع پارچه ‌ها برای بافت این گلیم ‌ها استفاده می ‌شوند و کاملا بازیافت می ‌شوند.

تکه دوزی با ضایعات پارچه: شاید اگر به شما گفته نشود که یکی از بزرگترین برندهای تولید پوشاک جهان یعنی دیور، در چندین کالکشن خود که در حوالی سال های دوهزار هجده و دوهزار نوزده برگزار کرد، از ضایعات پارچه برای تولیدات برخی از محصولات خود بهره برد، تا ابدالدهر، دور ریز پارچه را یک کالای پست و رذل تصور کنید. تکه دوزی، امروزه یکی از ارزنده ترین اقداماتی است که با دور ریز پارچه انجام می دهند. با پارچه‌ هایی که اندازه ‌های معقولی داشته باشند می ‌توان تکه دوزی کرد و کالاهای متفاوتی را تولید کرد. روتختی، پرده و حتی بعضی از لباس ‌ها را می ‌توان با پارچه ‌های تکه دوزی شده از ضایعات کارخانجات تولید کرد. همان طور که گفتیم برند دیور هم چند سال پیش لباس ‌ها و کفش ‌های تکه دوزی شده‌ ی زیبایی را طراحی و به نمایش درآورد و چشم جهانیان را به این کاربرد ضایعات پارچه معطوف ساخت. شاید پس از حرکت ایشان بود که خیل عظیمی از جمعیت به این شغل و حرفه روی آورند.

ضایعات پارچه در صنعت ساخت مبل: با استفاده از ضایعات پارچه، در صنعت مبل سازی می توان رخت و پاش کرد! شاید به کار بردن این عبارت کمی به دور از عرف و ادبیات باشد، اما برای آن که حق مطلب به خوبی ادا شود، آن را به رشته تحریر درآوردیم. برای ساخت بعضی از انواع مبل‌ ها و در بعضی از قسمت ‌های آن‌ها از تکه پارچه ‌ها استفاده می ‌شود. تکه پارچه ‌هایی که چون دیده نمی‌ شوند رنگ، اندازه و جنس آن ‌ها اهمیتی ندارد. پس، از تمام انواع پسماندهای دوخت و برش برای مبل ‌سازی هم می ‌توان استفاده کرد و کاملا آن‌ ها را بازیافت کرد. قسمت ‌هایی از این مبل ‌ها با این تکه پارچه ‌ها پر می ‌شوند. اگر توجه کرده باشید، در ورودی اکثر مبل سازی ها، گونی های سه خط زیادی که از ضایعات پارچه پر شده اند، تخلیه شده است. بازیافت پارچه در این صنعت، از حرارت بسیار زیادی برخوردار بوده و فعالان این حوزه را به مشتری دست به نقد و دست اول این داستان، بدل نموده است.

قاب سازی با ضایعات پارچه: هنر، دنیای وسیع و بی انتهایی دارد. شما می توانید با داشتن ذهنی باز و خلاق، از تمام اسباب و وسایلی که در اطرافتان وجود دارد، هنر خلق کنید. شاید در سال های گذشته، کمتر کسی پذیرای این مطلب بود که می توان با ضایعات پارچه، آثار هنری پدید آورد. خوشبختانه با تغییر دیدگاه جامعه و فرصت دادن به نیروی جوان، شاهد آن هستیم که بازیافت پارچه با سرعتی بیش از پیش به وقوع می پیوندد و هر روز آثار جدیدی با آن به منصه ظهور می رسد. انواع جدیدی از قاب عکس ‌ها و تابلوها از پسماند پارچه ‌ها قابل تولید هستند. این تابلوهای خلاقانه می ‌توانند در رنگ ‌های مختلفی تولید شوند و نکته حائز اهمیت آن است که جنس پارچه ‌ها نیز در آن‌ها اهمیتی ندارد؛ درست همانند صنعت مبل سازی. این کار می‌ تواند برای افراد زیادی شغل ایجاد کند و کاری است که می ‌توان آن را در منزل نیز انجام داد. خلاقیت می‌ تواند از این ایده ‌ی به ظاهر ساده یک تجارت بسیار موفق با ضایعات پارچه بسازد. شما نیز بهتر است همین حالا دست به کار شوید و از قدرت تفکر و تعقل خود، بیشینه بهره را ببرید و کاربردهای دیگری را به ارمغان آورید.

ضایعات و دور ریز پارچه - نساجی آنلاین

ضایعات پارچه را چگونه کاهش دهیم

اگرچه تجارت ضایعات پارچه به عنوان یک منبع درآمد تقریبا مستقل، جایگاه خود را در میان مشاغل حوزه نساجی مستحکم نموده است اما کارخانجات و تولیدکنندگان و به طور کلی سردمدران مشاغل مختلف به خوبی از این موضوع آگاه اند که بهتر آن است که روی یک مسیر و یک هدف متمرکز بود و انجام مابقی امور را به اهل فن آن سپرد. از سویی دیگر، سود حاصل از تولید پارچه و پوشاک در مقایسه با فروش ضایعات پارچه، به هیچ وجه من الوجوه قابل مقایسه نمی باشد و پسندیده تر آن است که از طریق فروش محصولات اصلی خود، سود تمام و کمال را به جیب بزنیم. پس اصلا جای تعجبی وجود ندارد که به دنبال راهکاری موثر برای کاهش ضایعات پارچه باشیم. از سویی دیگر، هر چقدر پسماند و زباله های خود را کمتر کنیم، در واقع به طبیعت و سالم نگاه داشتن آن کمک نموده ایم. بدین ترتیب، به طبیعت و محیط زیست نیز احترام گذاشته می شود و دل مشغولی های کمتری برای دلسوزان جامعه به بار می آید. به یاد داشته باشید که نمی توان تمام اضافات را از طریق بازیافت پارچه، مجددا به چرخه صنعت بازگرداند و قطع به یقین، مقداری پارچه به صورت دور ریز به دل طبیعت، راه پیدا خواهد کرد. در ابتدا شاید این مقدار به چشم نیاید اما با گذر زمان و جمع شدن همین اندک اندک خرده پارچه ها، تلی از ضایعات محیط اطراف ما را احاطه خواهند کرد. پس چه از جنبه اقتصادی به آن نگاه کنیم چه از دیدگاه محیط زیست، بهتر است به کاهش تولید ضایعات پارچه فکر کنیم. موارد زیر، روش هایی هستند که می توان با پناه بردن به آن ها، تحقق این مهم را میسر ساخت.

کاهش ضایعات پارچه از سمت تولیدکنندگان با استفاده از نرم افزارهای طراحی الگو: بر همگان واضح است اموری که با دست انجام می شوند، حتی اگر توسط ماهرترین و زبردست ترین افراد انجام شود، همواره درصدی خطا را به همراه خود دارد و نمی توان انتظار نقش و نگاری صاف و عاری از هر گونه انحراف را از ایشان داشت. به لطف پیشرفت های صورت گرفته در زمینه کار با کامپیوتر و نرم افزارها، این تکنولوژی به کمک انسان ها آمده و امکان بروز هر گونه خطا و عیبی را در طراحی ها از او گرفته است. تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از نرم‌افزاهای الگوکشی تا حد زیادی میزان دور ریز پارچه را کم کنند. این نرم ‌افزارها با پیش ‌بینی محل دقیق قرار‌گیری الگو هنگام برش پارچه می ‌توانند بهترین محل را برای قرارگیری الگو انتخاب کنند و کمترین میزان ضایعات پارچه را باعث شوند.

خرید حضوری پارچه و کمک به کم کردن ضایعات پارچه: به نظر می رسد تا زمانی که این روش تست نشود، دقیقا نتایج آن برملا نخواهند شد. ما به شما اطمینان می دهیم که این راه، کاملا کارآمد و جوابگو می باشد و بهتر است آن را در دستور کاری خود قرار دهید و از تولید ضایعات پارچه تا حد امکان جلوگیری کنید. تولیدکنندگان با خرید حضوری پارچه ‌ها می ‌توانند سهم بسزایی در کمتر تولید شدن پارچه ‌های مازاد داشته باشند. با این‌کار مجموعه ‌هایی که از طرف نساجی ‌ها و پارچه فروش ‌ها برای تولیدکنندگان فرستاده می ‌شد، حذف و از هدر رفتن آن پارچه ‌ها جلوگیری می ‌شود. درست است که همه انسان ها در پی یافتن راحت ترین راه ها هستند، اما گاهی اوقات باید به فکر جامعه و آیندگان نیز باشیم و از انجام هر آنچه که از دستمان برمی آید، دریغ نکنیم. خرید حضوری، یکی از همان اقدامات است و اگر مرتبا و توسط افراد زیادی انجام شود، از دور ریز پارچه می کاهد.

خرید کالاهای باکیفیت با هدف کاهش ضایعات پارچه: در این مورد، دوربین بر روی مصرف کنندگان زوم شده است و نمای ایشان را تصویر برداری می کند. شاید تفسیر و تعبیر این مورد چندان دشوار و دور از ذهن نباشد. خرید کالای باکیفیت، یک تیر با دو نشان است. مصرف کنندگان با تهیه و سفارش کالاهای مرغوب می ‌توانند از خراب شدن سریع لباس ‌هایشان جلوگیری کنند. با اینکار علاوه بر کم شدن زباله ‌های حاصل از پوشاک تقاضا برای تولید هم کم می ‌شود. تصور کنید در چند مرحله از تولید ضایعات پارچه جلوگیری می شود. این کار تقریبا تمامی مراحل را تحت تاثیر خود قرار می دهد. واقعا کار بزرگی تلقی می شود. یک ضرب ‌المثل قدیمی می ‌گوید هنوز آنقدر پولدار نشده ‌ام که لباس ارزان بخرم. اگر چه این روزها شرایط بازار به نحوی شده است که کالای درجه یک، قیمت فضایی پیدا کرده و نباید آن را کتمان کرد. با این حال اگر توان مالی کافی داشتید، از انجام این مورد غافل نشوید و نقش خود را در کمتر کردن دور ریز و ضایعات پارچه ایفا کنید.

تقلیل میزان ضایعات پارچه با خرید البسه و کالاهای دست دوم: احتمال داده می شود که استقبال از این راهکار چندان بالا نباشد. این مورد تا حد زیادی به دیدگاه اشخاص نیز باز می گردد و نباید از همگان انتظار یکسان داشت. با این حال ما از اثرات انجام این حرکت موثر، صحبت خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد که چگونه ضایعات پارچه را کمتر می کند. نگاه ما به لباس ‌های دست دوم چندان خوشبینانه نیست و اغلب بسیار بدبینانه به آن نگریسته می شود. اما در بسیاری از نقاط جهان این جریان موضوعی پیش پا افتاده است. شما لباس ‌هایی که دوست ندارید را بفروشید و از لباس ‌هایی که دیگران آن ‌ها را دوست ندارند استفاده کنید. این کار میزان دورریز کالاهای تولید شده را کم می ‌کند و با گردش کالا میان مشتری ها تقاضای کالای ارزان و بی‌کیفیت هم پایین می ‌آید. به مثابه آنچه در روش قبلی گفته شد، این عمل به صورت زنجیروار بر پروسه تولید ضایعات پارچه اثر گذاشته خواهد شد و دور ریز را در تمامی مراحل به حداقل خواهد رساند.

استفاده خلاقانه و مبتکرانه از لباس های کهنه برای کمینه کردن ضایعات پارچه: در متون این بخش، از عبارت بازیافت پارچه کمتر استفاده کرده ایم. دلیل آن نیز مشخص می باشد؛ زیرا هیچ کدام از کارهای مذکور، ارتباطی با بازیافت کردن پارچه نداشتند و بیشتر عوامل کاهنده بودند. پس لباس ‌های کهنه‌ ی خودتان را خودتان بازیافت کنید تا از تولید ضایعات پارچه بیشتر جلوگیری شود. اگر مقاله ما را با دقت دنبال کرده باشید، در بالا راه‌ هایی برای ساخت کالاهای خلاقانه با استفاده از لباس ‌ها و تکه پارچه ها قرار دادیم. با استفاده از آن ‌ها می ‌توانید از دور ریخته شدن پارچه ‌ای که میزان زیادی آب و انرژی برای تولیدش مصرف شده است، جلوگیری کنید. یکبار تفکر در این باب، حقایق بسیاری را آشکار خواهد کرد. حقایقی که هر چقدر بیشتر در مورد آن ها بدانید، گام های بلندتری در جلوگیری از شکل گیری معضل ضایعات پارچه برخواهید داشت.

چه بخواهیم و چه نخواهیم صنعت مد در حال حاضر از پرمصرف ترین تجارت های دنیاست. در همین لحظه که در حال نگارش این نوشتار هستیم، بیشمار کارخانه در حال تولید محصولات متنوع خود هستند و هر کدام ضایعات پارچه انبوهی را به جا خواهند گذاشت. اگر نگاه مسئولیت پذیرانه نسبت به این قضیه نداشته باشیم و باعث بر هم زدن کف ترازو و تعادل در طبیعت شویم، عواقب آن گریبان همگان را خواهد گرفت. این صنعت منابع زیادی را مصرف می کند و آلودگی‌ های زیادی را بجای می‌گذارد. ضایعات پارچه، مسئله ای کاملا اجتناب ناپذیر است. هر چند خوشبخاته با به کارگیری روش های نوین و البته پدید آمدن بازار خرید و فروش، تا حدود زیادی جلوی آسیب گرفته شده است؛ اما کافی نیست. پس با مصرف حداکثری تولیدات آن می ‌توانیم از هدر رفت بیهوده‌ ی انرژی ها جلوگیری کرده باشیم. بیکار ننشینید و سهم خود را ایفا کنید.

ضایعات و دور ریز پارچه - نساجی آنلاین

خرید ضایعات پارچه

اما برسیم به مبحث شیرین، پرتمتراق و پر طرفدار خرید ضایعات پارچه که شاید بسیاری از خوانندگان به دنبال آن بوده باشند. حقیقت آن است که سرعت خرید ضایعات پارچه بسیار بالاست و معمولا مشتریان ثابت ما، به سرعت باقی مانده پارچه های تولیدی نساجی آنلاین را به سبد خرید خود اضافه می کنند و مجالی برای سایرین باقی نمی گذارند. با این حال برای اطلاع از شرایط و استعلام قیمت، پیشنهاد می شود تماس تلفنی با پشتیبانی را پیشه کنید و از کم و کیف کار مطلع شوید. استفاده از ضایعات پارچه از دیرباز تا کنون مورد توجه اصناف مختلف بوده و هست و هر روز، شاهد بالاتر رفتن درخواست های مربوطه هستیم. اما افزایش بی رویه ضایعات انواع پارچه سبب خرید و فروش گسترده آن توسط نساجی ها و واحدهای تولیدی شده و آمار نشان داده که به تعداد مشتریان اضافه شده است. خرید و فروش ضایعات پارچه به صورت کیلویی انجام می گیرد. در این باره هم توضیحات مجزایی ارائه خواهیم کرد. با توجه به نوع پارچه و جنس آن، قیمت هر کیلو ضایعات پارچه تعیین می شود. واضح و مبرهن است پارچه هایی که قابلیت استفاده برای تولید محصول را دارند نسبت به پارچه های بسیار ریز و سر قیچی قیمت بیشتری دارند. کیفیت و قابلیت استفاده، دو عامل تعیین کننده هستند. ضایعات سر قیچی ریز و تکه هایی که کمتر از یک متر هستند نیز بهتر است به صورت کیلویی ارزش گذاری شوند. تحقیق این مورد نیز بسیار ساده است؛ شما نمی توانید دور ریز پارچه را برای مثال به صورت متری، عدلی یا یاردی ارزش گذاری کنید و تنها راه معقول، ارزش گذاری به صورت کیلویی است. در این میان خرید آسان و با قیمت مناسب یکی از چالش ها و معضلات این کار می باشد. قیمت ضایعات پارچه معمولا متغیر است و با توجه به تغییرات قیمت پارچه و شرایط اقتصادی جامعه تعیین می شود. هیچگاه نمی توان قیمت ثابتی تعیین کرد و انتظار داشت در هر بار خرید، همان میزان بها را پرداخت کرد. علاوه بر این ها عواملی از قبیل متراژ پارچه، جنس و رنگ پارچه نیز بر قیمت ضایعات پارچه تاثیر می گذارد و در هر مرتبه خرید، شما با معیارهای متفاوتی روبرو خواهید بود. پارچه های فرسوده و سر قیچی نیز از قیمت کمتری برخوردار هستند چرا که عموما کاربرد شاخصی ندارند و برای زمینه کاری هایی که کمتر به چشم می آیند مورد استفاده قرار می گیرند. اما پارچه هایی که قابلیت استفاده مجدد را دارند از قیمت بالاتری برخوردار می باشند و بازار شلوغ تر و پرجمعیت تری دارند. انواع پارچه های ته طاقه و پارچه هایی که کیفیت پایین تری دارند در این دسته قرار می گیرند و در مرحله ارزش گذاری، اعداد به مراتب کمتری را تصاحب می کنند. همچنین ضایعات پارچه هایی که در صنعت مبلمان و یا دوخت لباس های مجلسی به کار می روند قیمت نسبتا بالایی دارند. پر بی راه نیست اگر بگوییم که این قسم از دور ریز پارچه، دست کمی از پارچه های سالم ندارند و مرتبا در حال خرید و فروش می باشند. هر کدام از موارد ذکر شده کاربرد و قیمت متفاوتی دارند و نمی توان بی پایه و اساس برچسب قیمت روی آن ها چسباند. به عنوان یک توصیه مهم به شما هشدار می دهیم که حتما قبل از خرید ضایعات پارچه، مقدار متناسب با نیاز و نوع کاربرد را مشخص کنید. در این صورت از صرف هزینه های اضافی کاسته می شود و سرمایه شما در مسیر درستی صرف می شود.

خریدار ضایعات پارچه - نساجی آنلاین

اهمیت خرید ضایعات پارچه از چه بابت است؟

اگر شما کارخانه نساجی دارید و به دنبال بهترین خریدار ضایعات پارچه با بهترین قیمت ممکن هستید، بهتر است در اینترنت جست و جو کنید تا بتوانید مراجع ذی ربط را پیدا کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید و خود را از رهنمودهای ایشان سرشار سازید. تصور اینکه این بازار پر رونق از تب و تاب بایستد، دور از تصور است. عدم خرید و فروش ضایعات پارچه سبب دور ریختن اغلب پارچه ها می‌گردد و مشکلات لاینحل بسیاری را باعث می شود. حتما به صورت جداگانه، این معضل را موشکافی خواهیم کرد. ورود پارچه های دارای الیاف مصنوعی در زباله ها، منجر به عوارض جبران ناپذیری برای محیط زیست می‌گردد. مشکل از آنجا آغاز می شود که زمان بسیار زیادی باید بگذرد تا این زباله ها در طبیعت، تجزیه شوند. بازیافت پارچه ها علاوه بر کاهش استفاده از منابع تولید پارچه، هزینه ها را نیز کاهش می‌دهد. کاهش هزینه، به نفع تمام افراد و مجموعه های فعال در چرخه نساجی است. استفاده از تکه پارچه ها در صنایع تولیدی مختلف، هزینه اولیه را به طور چشمگیری کاهش می دهد. از سوی دیگر نیز این حرکت زیبا، از دپوی پارچه در انبارها و یا و ورود آن به زباله دان ها جلوگیری می‌کند. به عنوان جمع بندی، می توان اذعان داشت که خرید ضایعات پارچه هم یک حرکت اقتصادی است و هم به حفظ محیط زیست کمک می کند.

خرید ضایعات پارچه - نساجی آنلاین

ضایعات پارچه کیلویی

مطرح نمودن چنین مقوله ای بیشتر برای تحکیم نمودن دانسته های شما از احوالات بازار ضایعات پارچه است. در بخش قبلی، یعنی خرید ضایعات پارچه، تقریبا به صورت تمام و کمال بیان کردیم که نحوه خرید و فروش دور ریز پارچه ها، به چه ترتیبی می باشد. باتجربه ها به خوبی از این موضوع آگاه اند که خرید و فروش ضایعات پارچه اغلب به صورت کیلویی انجام می ‌شود و روش های دیگر، کمتر به کار گرفته می شوند. تعیین ارزش ضایعات ریز دم قیچی و تکه های کمتر از یک متر نیز به صورت کیلویی بهتر و شدنی تر است. چگونه می خواهید تکه های پارچه هایی که حتی قابلیت متر کردن و شمرده شدن ندارند را قیمت گذاری کنید. قیمت یک کیلو ضایعات به نوع پارچه بستگی دارد و اصطلاحا همین طور کشکی ارقام مربوط به بهای کالا را به خود نمی گیرند. پارچه های دم قیچی و بسیار ریز قطعا ارزان تر از پارچه های قابل استفاده برای تولید محصول می ‌باشند و عمدتا مشتری های محدودتری دارند. اغلب ضایعات کیلویی پارچه به منظور پاک کردن تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر سری به اماکن و کارخانجات صنعتی بزنید، از نزدیک این مورد را مشاهده خواهید کرد.  خرید پارچه به صورت کیلویی هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش می ‌دهد و تمایل افراد برای تهیه آن ها را بیشتر می کند. تعیین هدف از خرید ضایعات پیش از خرید پارچه به صورت کیلویی سبب کسب نتیجه مطلوب می‌ گردد. بنابراین بهتر است به صورت دقیق نیاز خود را شناسایی کنید و سپس به سراغ ضایعات پارچه کیلویی بروید.

ضایعات پارچه کیلویی - نساجی آنلاین

قیمت ضایعات پارچه

بی شک زمانی که صحبت از خرید ضایعات پارچه می شود، بحث قیمت آن هم به همراه اش مطرح می گردد. متاسفانه نقطه تاریک این ماجرا نیز در همین مورد است و اکثر پایگاه ها، از درج نرخی ثابت به عنوان قیمت ضایعات پارچه عاجز هستند. البته که دردسر بزرگی نیست و شما تنها با چند تماس تلفنی ساده، قادر خواهید بود آخرین قیمت ضایعات پارچه را به دست آورید و اشراف کامل بر آن پیدا کنید. به صورت جسته و گریخته، از عوامل این قضیه پرده برداشتیم و حال می خواهیم در یک قسمت کاملا منسجم از این جریان پرده برداریم. بارها و در خلال تمام جملات خدمتتان عرض شد که نرخ خرید و فروش ضایعات پارچه در حالت کلی به دلیل تغییر مکرر قیمت پارچه، متغیر است. اما قیمت این ضایعات در معاملات به عوامل مختلفی چون متراژ پارچه، جنس و رنگ پارچه بستگی دارد. پس نباید انتظار روبرو شدن با یک کالای تک نرخی را داشت. قیمت پارچه های فرسوده و همچنین پارچه دم قیچی ها کمتر از سایر ضایعات است و مشتری بهای کمتری برای آن ها پرداخت می کند. پارچه های ته طاقه و پارچه های با کیفیت پایین نساجی ها به دلیل قابلیت استفاده مجدد قیمت بالاتری دارند. این یک قضیه کلی است و فقط در مورد دور ریز پارچه مصداق ندارد. اغلب اوقات ضایعات مبلمان و تولیدی لباس های مجلسی با قیمت بالاتری به فروش می ‌رسند چرا که پارچه های به نسبه مرغوب تری در آن ها کار شده است. به بیان دیگر، این مدل از ضایعات پارچه، کاربردی تر محسوب می شوند. بنابراین تعیین کاربرد و خرید ضایعات متناسب با نیاز، از هزینه اضافی می کاهد. طی سالیان اخیر استفاده از ضایعات انواع پارچه در کشورهای در حال توسعه افزایش چشمگیری داشته است و هنوز هم صنعت رو به رشدی محسوب می گردد. به سبب داد و ستد خوبی که شکل گرفته، قیمت ضایعات پارچه عموما یک رنج معقول و به صرفه ای دارد و با نرخی منطقی معامله می شود. خرید و فروش گسترده این ضایعات علاوه بر صرفه جویی در منابع، سبب کاهش هزینه های تولید صنایع مصرف کننده ضایعات می ‌گردد. با افراد شاغل در حوزه خرید و فروش عمده و خرده ضایعات انواع پارچه، موجب فرهنگ سازی صحیح شده اند. جهت اطلاع از قیمت خرید ضایعات پارچه با کارشنان مربوطه تماس حاصل فرمایید و لیست قیمت ضایعات پارچه را از ایشان طلب نمایید.

قیمت ضایعات پارچه - نساجی آنلاین

تاثیر ضایعات پارچه بر محیط زیست

زباله سمی: ضایعات سمی می توانند به هر شکلی، یعنی به صورت پخش شونده در آب، هوا، خاک، ترکیبات آلی سمی، فسفات ها، حلال های ترکیب شده با کلر و غیره وجود داشته باشند. این زباله ها ناشی از فرآیندهای مختلف مانند آماده سازی الیاف، رنگ زنی، چاپ بر روی پارچه، رنگ زدایی، تمیزکاری و غیره هستند. کارگران در صنعت رنگ زنی و چاپ غالبا در معرض رنگ ها، اسیدها، تثبیت کننده ها و حلال هایی قرار می گیرند که بسیار مضر هستند. بیماری های پوستی در کارگرانی که در فرآیندهایی مانند رنگ زدایی، رنگ زنی، عملیات تکمیلی، آماده سازی کتان و استفاده از حلال ها برای ساخت الیاف مصنوعی مشغول هستند، رایج است. برخی از مواد رنگی می توانند موجب سرطان مثانه شوند. از دیگر خطرات سلامتی می توان به بیماری ناشی از غبار پنبه (پنباک)، برونشیت مزمن، آماس پوست و سرطان مثانه برای رنگ رز ها و سرطان حفره بینی برای بافندگان و بقیه اشاره کرد.

آلودگی آب: صنعت پارچه روزانه از میلیون ها گالن آب استفاده می کند. برای تولید یک کیلوگرم پارچه، معمولا از دویست لیتر آب برای شستن الیاف، رنگ زدایی، رنگ زنی و سپس تمیز کردن محصول نهایی استفاده می شود. این میزان آب شامل استفاده از مواد شیمیایی و دیگر حلال ها نیز است. ضایعات مایع حاصل از منسوجات اصولا در نتیجه عملیات تکمیلی به وجود می آیند که در آن حجم زیادی از آب و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر رنگ ها و مواد شیمیایی استفاده شده مصنوعی هستند و بلافاصله تجزیه نمی شوند. فاضلاب تولید شده در طی این فرآیندها به شدت آلوده و خطرناک است، و بدون تصفیه مناسب به آب های جاری تخلیه می شود. این کار زندگی آبزیان همراه با میلیون ها نفری که برای زندگی روزانه خود به آب متکی هستند را با تهدید رو به رو می کند. انتخاب لباس هایی که در کشورهایی با مقررات سختگیرانه در مورد محیط زیست تولید شده اند و همچنین استفاده از الیاف طبیعی و ارگانیک که برای تولید نیازی به مواد شیمیایی ندارند، راه حل جلوگیری از آلودگی آب است.

آلودگی صوتی: سر و صدای بیش از اندازه ناشی از واحدهای تولید پارچه، زندگی کارگران و مناطق مسکونی پیرامون آن را تهدید می کند. همچنین این مسئله می تواند موجب از دست دادن شنوایی شود. گزارش شده است که تعداد بسیاری از کارگران پارچه به خصوص بافندگان شنوایی خود را از دست داده اند. سر و صدای بسیار موجب تاثیرات روانی و آسیب های فیزیکی مانند تند مزاجی، از دست دادن تمرکز، اضطراب و افزایش تعداد نبض می شود. راه حل آن انجام فعالیت های محیط زیست محور و اجرای فناوری های جدید است.

آلودگی هوا: ضایعات گازی حاصل از صنعت پارچه شامل تبخیر حلال هایی مانند آمونیاک و فرمالدئید هستند که معمولا در اتمسفر منتشر می شوند. یکی دیگر از آلودگی های هوایی ناشی از دیگ های بخار است. اکثر کارخانه های پارچه از زغال سنگ یا بنزین به عنوان سوخت استفاده می کنند. میزان زیادی از بنزین در اتمسفر منتشر می شود و هوا را سمی و سنگین می کند. شصت درصد از توان الکتریکی تولید شده در هند براساس سوختن سوخت های فسیلی به خصوص زغال سنگ به دست می آید که ده درصد از آلودگی هوا را تشکیل می دهد و دوازده درصد از آن سبب آلودگی صنعتی می شود. آلاینده های هوای به وجود آمده توسط صنعت پارچه و منسوجات شامل موارد زیر هستند:

  • مراحل تولید انرژی: اکسیدهای نیتروس و دی اکسید گوگرد؛
  • پوشش پارچه، خشک کردن، تصفیه فاضلاب: مواد آلی فرار؛
  • مراحل رنگ زنی و رنگ زدایی: تبخیر آنیلین، هیدروژن سولفید حامل، کلر و کلرین دی اکسید.

ذرات شامل ذرات الیاف، گرد و غبار زغال سنگ، خاکستر، ذرات اره کردن و ذرات تراشکاری است. این ذرات با هوا ترکیب می شوند، مواد جامد معلق را افزایش می دهند و هوا را آلوده می کنند. هوایی که در طی بخارد هی، کشش، کاردینگ، شانه زنی و مراحل دیگر با ذرات پنبه آلوده می شود، می تواند خطراتی برای سلامتی مانند اختلال تنفسی را به وجود آورد. بنابراین روش های مناسبی برای محدود نمودن ذرات و جلوگیری از رسیدن آن به حدهای هوایی مورد نیاز است.

بازیافت پارچه - نساجی آنلاین

سخن پایانی؛ مروری دوباره بر مفاهیم ارائه شده پیرامون ضایعات پارچه و دور ریز پارچه

ایستگاه پایانی هر مقاله، مجال و فرصتی است برای مرور مهم ترین نکاتی که در طول متن به آن ها پرداخته شد. قصد و غرض ما نیز از نگارش این بخش، دقیقا همین موضوع است. بد نیست بار دیگر به تعریف ضایعات پارچه نگاهی بیندازیم و در همین حین، انواع آن را مجددا بازگو کنیم. توجه داشته باشید که منظور از انواع، بیان روش هایی است که به سبب انجام آن ها، دور ریز پارچه حاصل می شود. تیم تحریریه سعی نموده با بیانی شیوا، ساده و قابل فهم، شما را با این مطلب، روبرو کند و آن عباراتی که از قلم افتاده اند را متذکر شوند. خرید و فروش پارچه های فاقد کاربرد مرسوم، به دلیل وارد کردن دوباره این ضایعات به چرخه تولید بسیار حائز اهمیت است. صنعت نساجی نیز همانند سایر صنایع علاوه بر تولید محصول معمول، دارای ضایعات و دور ریز نیز می باشد و از نظر آلودگی دومین صنعت آلوده کننده در جهان به شمار می آید. کمتر کسی باور دارد که آلودگی های بر جای مانده ناشی از فعالیت های نساجی، تا این حد زیاد و مخرب باشند. یکی از انواع ضایعات این صنعت، ضایعات پارچه می باشد. در این میان الیاف طبیعی بیشترین حجم تولید ضایعات را دارند. سوال مهم اینجاست که این مدل از پسماند، چه طور به وجود می آید. ضایعات پارچه در کارخانجات، واحدهای تولید پوشاک و همچنین توسط مصرف کنندگان حاصل می شوند. در واقع تمامی حرفه هایی که به نوعی با پارچه در ارتباط هستند، ضایعات پارچه تولید می کنند. پس تفاوتی ندارد که ابتدای زنجیره باشید و یا انتهای آن. به هر صورت با نوعی از دور ریز پارچه، سر و کار خواهید داشت. به طور معمول ضایعات نخ و الیاف، ضایعات لبه‌ گذاری پارچه، ضایعات پارچه ‌های معیوب و بی کیفیت، نمونه کارهای نساجی و همچنین ضایعات انتهایی طاقه‌ی پارچه (یا همان ته طاقه) در کارخانه های نساجی به وجود می آیند. توضیحات مربوط به تمامی این موارد، در بخش های قبل به طور مفصل ارائه شده است. در کارگاه ها و واحدهای تولید پوشاک نیز ضایعات به صورت اضافه های پارچه کمتر از یک متر در ته طاقه، تزیینات لباس، نخ دوخت، سرقیچی ها، ضایعات حاصل از برش و تکه های کوچک پارچه می باشند. این دسته از ضایعات در رده‌ی ضایعات پیش از مصرف قرار می گیرند. دسته‌ ی ضایعات پس از مصرف نیز وجود دارد که شامل لباس های سالم، خراب و یا از مد افتاده است. این دسته از ضایعات توسط مصرف کنندگان و فروشندگان به وجود می آید. همان طور که بیان شد، کل این پروسه، خالق دور ریز و پسماند است و می بایست حتما چاره ای برای بازیافت پارچه اندیشید. فروشندگان نیز به نوعی تولید کننده ضایعات محسوب می شوند. زیرا با برش غیر اصولی و اشتباه موجب می شوند ته طاقه ها مقداری پارچه غیر قابل استفاده باقی بماند. همچنین لباس هایی که مدت ها در مغازه ها می مانند و به فروش نمی رسند نیز بعد از مدتی به صورت ضایعات دور ریخته می شوند. در هر صورت حجم بسیار بالایی از ضایعات پارچه به وجود می آید. امید است با یافتن آگاهی کامل از این جریان، ضمن استفاده مفید و بهینه از این پسماند، از تولید بیش از حد و بی رویه آن نیز جلوگیری شود.

ضایعات و دور ریز پارچه - نساجی آنلاین

..
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد